Lieve Ell, ik was echt onder de indruk van je blog afgelopen week. Ik ben dus zo iemand die dacht dat in diervoeding alleen slachtafval verwerkt zat, maar dat er ook echt dieren gefokt en geslacht worden om diervoeding te maken? Dat wist ik niet! Wat een gekke wereld. Om jouw grote vriend te voeden, laat je dus een ander dier geboren en geslacht worden (onbewust, maar dan toch). Gekkigheid. Anyway, bedankt voor jouw plantaardige initiatief van heerlijke glutenvrije hondenkoeken. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat ook andere viervoeters erg genieten van de koeken 😉 Nu door naar jouw vraag aan mij! Fruit angst 😉 Veel mensen die gezonder willen leven vallen voor het koolhydraat arme sprookje. Teveel suikers is slecht, zelfs wanneer deze uit prachtige producten als fruit komen. Is het terecht om je fruit inname te beperken wanneer je gezond wilt leven?

Wat zijn suikers en koolhydraten?

Om hier verder op in te gaan wil ik graag eerst even uitleggen wat koolhydraten en suikers zijn.
Alle koolhydraten bestaan uit een of meerdere suikermoleculen (sachariden). Deze kan je onderverdelen in in mono sacharine, disachariden, oligosachariden en polysachariden. Daarnaast zijn koolhydraten onder te verdelen in de verteerbare en niet verteerbare (voedingsvezels) koolhydraten [1].

Waarom zijn mensen echte fruit eters?

Ons hele lichaam is erop ingericht om koolhydraten (en dus suikers te verwerken).
Onze handen zijn gericht om te plukken (fruit), onze mond en darmen zijn ingericht met speciale enzymen die koolhydraten afbreken, de lengte van onze darmen zorgen ervoor dat wij perfect in staat zijn om fruit en planten te verteren, onze ogen zijn uitstekend in staat om middels kleur en contrast oa rijp fruit te herkennen en zelfs de mitochondria (de energiecentrales van onze cellen) functioneren het beste op glucose (suikers, die het snelst en het best omgezet worden vanuit fruit) [2].

Suikers en koolhydraten maken dus een heel natuurlijk en belangrijk onderdeel uit van ons voedingspatroon. Zelfs wanneer iemand 20 stuks fruit per dag eet, ondervind diegene volgens onderzoek daar alleen maar positieve lichamelijke gevolgen van, zoals een verlaagde bloeddruk, verlaagd (LDL) cholesterol, verlaagd risico op hart- en vaatziekten én een betere bloedsuiker spiegel [3], [4].

fruit suiker afvallen gezonde voedingfruit suiker gezondheid gezonde voeding afvallen plantaardig veganisme

Zijn alle suikers gezond?

Natuurlijk zijn niet alle suikers gezond. Een gezond voedingspatroon bestaat uit fruit, groente, hele granen, peulvruchten en een beetje noten en zaden. Dat betekent dus: hele plantaardige producten (whole food plant based), ofwel ‘volwaardig plantaardig’.

Suikers komen in vele vormen voor en tegenwoordig wordt er veel suiker toegevoegd aan voedingsproducten. Dat is slim van de fabricent, want omdat wij echte fruit eters zijn, hebben wij mensen een natuurlijk hang naar zoet voedsel. Deze suikers zijn uiteraard absoluut niet goed voor de gezondheid. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen suikers. Een theelepel suiker in de thee heeft dezelfde moleculaire waarden als diezelfde hoeveelheid suiker in een stuk fruit.Ook calorisch zijn ze hetzelfde 1g suiker bevat 4kcal of het nou uit een appel of een suikerpot komt. Échter, het lichaam maakt wel degelijk onderscheid tussen waar die suikers in verpakt zitten! Een beetje suiker uit een stuk fruit is verpakt in een prachtig pakketje aan voedingsstoffen, zoals voedingsvezels, eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen! Ja, ook in fruit komen eiwitten en vetten voor 😉 En in precies de juiste hoeveelheid voor ons mensen! En nogmaals, de suiker uit fruit an sich is dus ook niets mis mee! Dat is prachtig brandstof voor ons lichaam. Daarnaast gedraagt suiker uit ‘hele’ natuurlijke producten zich anders. Toegevoegd en geraffineerd suiker wordt snel opgenomen in ons lichaam en doet de bloedsuiker spiegel stijgen, terwijl suiker uit een stuk fruit juist langzaam opgenomen wordt en het eten van fruit laat de bloedsuikerspiegel dalen.

Wat zijn de lichamelijke voordelen van een volwaardig plantaardig voedingspatroon?

Wat zijn de lichamelijke voordelen van een wfpb voedingspatroon, waarbij fruit en groente aan de basis staan, aangevuld met hele granen, peulvruchten en een beetje noten en zaden?

De voordelen zijn eindeloos!

Bijna alle ziekten waarmee onze maatschappij momenteel geplaagd wordt zijn te beïnvloeden met ons voedingspatroon. Denk aan hart- en vaatziekten, verschillende vormen van kanker (zoals spijsverteringskankers, borst- en prostaatkanker en bloedkankers), diabetes type 2, obesitas, hoge bloeddruk, hersenziekten en zelfs mentale ziekten zoals depressie worden beïnvloed door wat we eten [5].

Het eten van meer plantaardige producten kan je lichaam zowel helpen om deze ziektes te voorkomen, als om klachten te verminderen en in sommige gevallen zelfs het omkeren van een ziektebeeld [5].

Smoothies versus heel fruit

In dit blog focussen we echter niet op al die plantaardige voedingsmiddelen, maar alleen op het fruit. Fruit eten is dus gezond, zover zijn we nu. Maar hoe moeten we het fruit eten en is er een maximum?

Het eten van heel fruit is altijd beter dan wanneer je het in de blender of de juicer stopt. Het zorgt er voor dat je kauwt en kauwen is erg belangrijk. Spijsvertering begint al in de mond, doordat voeding in aanraking komt met bepaalde enzymen die helpen om het verderop in je lichaam te verwerken. Ook zorgt het kauwen ervoor dat je hersenen en spijsverteringsstelsel een seintje krijgen dat er voedsel aan komt. Daarnaast helpt het om eerder een gevoel van verzadiging te krijgen. [6]

Maar, wanneer je van nature niet snel naar een stuk fruit grijpt en het je helpt om (meer) fruit te eten door het wél in de blender te doen en er zo een heerlijke smoothie of smoothiebowl van te maken, dan is dat absoluut een goed idee! Een goed gevulde maaltijd smoothie is vele malen rijker aan voedingsstoffen dan de zoveelste witte boterham met hagelslag.

Hoeveel fruit is too much? Zoals al eerder aangegeven in de bronnen [3] & [4] kan je zelfs bij een inname van maar liefst 20 stuks fruit per dag rekenen op een heel scala aan gezondheidsvoordelen. Er is eigenlijk geen maximum aan het eten van fruit aan te geven, wanneer je gevarieerd eet en een normale, voor jou passende, calorie inname hebt [7].

De fruit angst die ingegeven wordt door de nadruk die momenteel ligt op koolhydraat arme diëten bij mensen die gezonder willen leven en wat kilo’s willen verliezen is dus zeker onterecht. Het eten van veel fruit levert niet alleen een gezonder lichaam op, maar ook een slanker lichaam.

En nu is het tijd om dit blog af te sluiten, want ik krijg treken en loop even naar de fruitmand, voor fruit nummer 5 van vandaag (het is 11.55 wanneer ik dit schrijf 😉 )

Bekijk ook vooral eens deze video die je meer uitlegt over het belang van fruit:

Ellen, voor volgende week ben ik wel heel erg benieuwd hoe je als iemand die weinig of geen fruit eet, toch kan oefenen met wat vaker een stukje fruit te pakken? Hoe pak jij dat aan? Ik weet namelijk dat je na je interview met Janneke van der Meulen echt van plan bent om meer fruit te eten, maar het heeft op jou wat minder aantrekkingskracht dan op de meeste mensen. Help! Hoe pak je dat dan aan?

Bronnen:

  1. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx

2. https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/aandoeningen/mitochondriele-aandoeningen/meer-informatie-over-mitochondriele-aandoeningen/mitochondrien/wat-zijn-mitochondrien

3. https://www.ajol.info/index.php/samj/article/view/161223

4. https://www.ajol.info/index.php/samj/article/view/161223

5. Greger, M. (2017). Hoe overleef je? (1e  ed.). Oegstgeest, Nederland: Uitgeverij Passie.

6. https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/goed-kauwen-is-belangrijk

7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11288049/