Wat ontzettend mooi wat jij/jullie allemaal doen met de Animal Save Movement, Liesl. Ik heb daar zoveel respect voor. En het feit dat je nog een keer naar een vigil wil gaan… poeh. Dat lijkt me echt zo enorm heftig. Ben bang dat ik thuis kom met een trauma erbij. Zoiets is niet aan mij besteed, dus ik ben heel blij dat er mensen zijn, zoals jij, die dat wel aankunnen en zo opkomen voor het onrecht dat wordt aangedaan bij oa. slachterijen.

Jouw vraag aan mij is: “Is er een vorm van activisme waar jij aan doet? En welke zou je nog verder willen ontwikkelen?”

Zelf sta ik niet op straat. Ik ben activist op een hele andere manier. Met de video’s die ik maak en de social media kanalen die ik run, wil ik veganisme op een positieve manier laten zien. Laten zien hoe de mensen die kiezen voor een plantaardig leven bomvol met liefde en compassie voor mens, dier en de wereld zitten. Positief activisme maar wel met een vleugje in your face, door zo nu en dan te laten zien wat er allemaal speelt in die verschrikkelijke industrie. Want hoe graag ik ook vrolijk en positief wil zijn, soms zinkt me de hoop ook wel eens in de schoenen.

We ‘vechten’ tegen hele sterke en machtige tegenstanders. Namelijk de vlees- en zuivellobby. Denk aan belachelijke beslissingen die worden gemaakt vanuit Europa. Ten eerste: de miljoenen die in deze industrieën worden geïnvesteerd, om maar te zorgen dat mensen meer vlees en zuivel gaan eten/drinken. Hoe desastreus dat is voor de dieren en de wereld, maakt blijkbaar niet zo heel veel uit. Denk aan de regels over namen van plantaardige vervangers voor vlees en zuivel. Het is echt te gek voor woorden hoeveel tijd, energie en geld er wordt gestoken om de plantaardige ontwikkelingen tegen te werken. Gelukkig hebben we dan bijvoorbeeld een Oatly, die daar ook weer zo’n heerlijke campagne over maakt. Dat merk is toch alles! Dat is iets wat ik nog wel meer zou willen ontwikkelen. Zo ontzettend snel, grappig en bijdehand inspringen op de actualiteiten.

Maar ik denk dat meer en meer mensen de overstap naar een meer plantaardig leven gaan maken. Dus ik heb goede hoop dat we er uiteindelijk wel gaan komen met zijn allen. Een betere wereld voor mens én dier. Maar eerlijk is eerlijk, soms word ik nogal ongeduldig. Dus ik juich voor alle vegan initiatieven en vormen van activisme. Of je dat nou doet door op straat te staan met Animal Save Moment of door stiekem een pak plantaardige melk tussen het leedmelk te zetten. Ik juich keihard voor je!

Nu zijn er steeds meer merken zoals een Oatly die je gewoon hard laten lachen voor hun geweldige (reclame)uitingen. Van welke merken word jij marketing technisch nou blij, Lis?

Oatly Shirt "Post Milk Generation"